perjantai 9. heinäkuuta 2021

Pitkä odotus

Kamarin lukunurkkaus jäi keskeneräiseksi kun vanha jalkalamppu ei toiminutkaan eikä varjostinkaan ollut sellainen millainen valaisimeen kuuluisi. Mietin, missä valaisimen voisi korjata, mutta muistin aikaisemman kokemuksen. Vein pöytävalaisimen helsinkiläiseen korjaamoon. Siellä kesti ja kesti, aina jotain puuttui kun hoputin korjausta. Taisi mennä pari kuukautta kunnes valaisin oli korjattu. Ja korjaus maksoi kaksi kertaa sen, mitä sen hinnaksi oli arvioitu. Maksoin, kun pelkäsin, etten saa valaisinta takaisin. Se korjaamo tekikin pian sen jälkeen konkurssin.


Talven kovimpien pakkasten aikaan sähköt katkesivat. Sain sähkömiehen paikalle. Hän löysi ja korjasi oikosulun. Puhuin hänelle, että olisi monta muutakin juttua ja sovimme, että palaamme niihin kesällä. Heti kesäkuussa soitin sähkömiehelle. Kun muut asiat oli saatu kuntoon, sanoin varovasti, että olisi vielä yksi vanha valaisin. Mukisematta hän alkoi tutkia valaisinta ja löysi vian. Katkaisinnaru oli poikki. Hain hänelle narua, jonka hän sai paikalleen ja siitä vetämällä valaisimeen saa valon. Valaisimeen voisi ostaa ja asentaa uuden osan, lampunpidikkeen vetonarulla, sovimme, että seuraavalla kerralla.

Sitten alkoi varjostimen etsiminen. Olin jo löytänyt yhden vaihtoehdon suomalaisesta verkkokaupasta. Mutta aloin vielä etsiä ruotsiksi. Ruotsalaisesta vanhantavaran kaupasta löytyi vielä parempi varjostin ja liike lupasi lähettää sen Suomeen. Alkoi odotus. Meni viikko ennen kuin maksu oli perillä. Sain paketin id:n ja pystyin seuraamaan sen kulkua. Se pysähtyi jonnekin Tukholman lähitölle ja PostNordin sovelluksen mukaan se lojui siellä yli viikon. Laitoin kyselyn, johon sain vastauksen, että minun pitää ottaa yhteyttä lähettäjään, joka voi tehdä reklamaation. Yhdessä lähettäjän kanssa ihmettelimme, voiko olla totta, että asiakkaan pitää hoitaa postin ongelmat. Yritin tehdä reklamaatiota, se ei onnistunut, otin yhteyttä Ruotsin postin kundombudsmaniin, jonka ilmoitettiin vastaavan joskus 30 päivän sisällä. Sitten soitin PostNord Suomeen ja vasta silloin minulle selvisi, että paketin kuljettaa Suomessa Suomen Posti. Sieltä selvisi, että odotettu paketti oli jo kyläkaupassa, josta sen pikapikaa hain.

Varjostin oli ehjä ja juuri niin kaunis kuin mitä pitikin.

Yhtenä päivänä satoi ja askartelin vetonaruun kauniimman jatkon ketjusta ja kristallista.



Lukunurkka alkaa nyt olla kunnossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti