perjantai 13. marraskuuta 2020

Nuohooja kävi

Kahden vuoden odotuksen jälkeen mökki sai kattotikkaat. Kiireinen remppamies  muisti asian kun näki minut kylillä, mutta sitten se taas unohtui. Ei asialla muuta kiirettä ollut, mutta edellisen nuohoojan käynnistä oli nyt kolme vuotta ja olisi aika kutsua nuohooja taas paikalle. Remppamiehen kanssa oli ollut puhetta myös piipunhatun asentamisesta saunan savupiippuun. Olin ostanut paikallisesta liikkeestä piipunhatun, mutta mielestäni se oli liian nykyaikainen vanhaan saunaan. Kysyinkin remppamieheltä peltisepästä, jolla tiesin hänen teettävä töitä. Yritin sanoa, että tilataan sellainen hattu, joka sopii vanhaan saunaan. Mutta tämä peltiseppä tekee vain yhdenlaista hattuja. Kun näin sen ensimmäisen kerran, totesin, että kamala. No, silmä on alkanut vähitellen tottua siihen, mutta jatkossa voi olla, että saunan kuvista rajaan piipun pois. Möin ostamani hatun pilkkahinnalla netissä.

Nyt pystyin tilaamaan nuohoojan paikalle. Hänellä tuntui olevan kiirettä, sillä vasta kuukauden kuluttua hän lupasi tulla. Sovimme, että hän tulee mökilleni kello 12 ja nuohoaa sitten naapurissa. Sitten kuulin toiselta naapurilta, että nuohooja oli ilmoittanut muillekin naapureille tulevansa sinä päivänä, jolle olin nuohouksen tilannut. Sovittuna päivänä, sovittuna aikana olin mökillä odottamassa. Naapuri soitti, että nuohooja tuli juuri hänen luokseen ja tuleekin vasta sen jälkeen minulle. Kun hän tuli, olin onneksi pihalla. Nuori mies oli ajamassa mökin ulko-ovelle saakka pihan läpi. Onneksi ehdin estää sen. Muuten meillä meni hyvin. Olin päättänyt kunnostuttaa kivistä muuratun leivinuunin, joka jäi korjaamatta silloin kun muurari teki uuden puuhellan. Olin varautunut siihen, että joutuisin teettämään isoja töitä jollain erikoismuurarilla. Mutta nuohooja nuohosi ja tyhjensi leivinuunin hormit ja totesi, että voin ryhtyä sitä käyttämään. Pikkutulilla olen sen lämmittämistä aloittanut.

Ennen nuohoojan tuloa olin tyhjentänyt uunin. Tarkoitukseni ei ole ryhtyä paistamaan leipiä uunissa, haluan käyttää sitä lämmitykseen ja tunnelman luomiseen. 


Niin nuori nuohooja on, ettei hän osannut neuvoa, miten leivinuunin sivupelti toimii. Ketterästi hän kiipesi uunin päälle irrottamaan peltiä nuohouksen ajaksi.

Nuohooja huomasi saunan ja kävimme siellä. Hän hyväksyi kaikki korjaukset, joita siellä on tehty. Takkaa hän  tutki ja rassasi sitä pyöreällä harjallaan. Kun kerroin, että olin kaivanut hormista mönjää, katsoi nuori mies minua ja kysyi ihmeissään, että meninkö takkaan sisälle. Takka kuulemma pitääkin nuohota alakautta eli olin toiminut oikein. Saunan piipunhattu tuli puheeksi. Totesin, että vierastalo vielä tarvitsee hatun, pitää vaan ensin hankkia kattotikkaat. Nyt nuohooja innostui. Hänellä oli piipunhattu autossa ja teimme kaupat. Hän yhdistin alumiinitikkaani mahdollisimman pitkiksi ja kiipesi katolle kuin orava. Minua hän pyysi seisomaan alhaalla painona tikkaiden päällä. En ehtinyt ottaa kunnon kuvaa, mutta siellä hän on, piipun takana.

Nyt on vierastalon piipulla hattu. Se taitaa olla juuri samanlainen kuin se, jonka pilkkahinnalla möin.

Piipunhattu suojelee piippua, vesi ei valua sen sisälle rapauttamaan. Tämä on tärkeää varsinkin kun rakennusta ei jatkuvasti lämmitetä. Kaikilla rakennuksilla, joilla on piippu, on nyt myös hattu. Mökin hattu on mielestäni paras.

2 kommenttia:

  1. Tsemppiä sinun remonttiprojektiin. Vanhan mökin remontoimisessa riittää kyllä tekemistä. Meilläkin Seinäjoella vanha mökki odottaa remontointia kun saimme perintönä kyseisen mökin. Mökkiä ei ole käytetty vuosiin joten luultavasti nuohouspalvelu olisi ensimmäisenä tilattava ja selvitettävä takan ja uunin kunto myös samalla. Sattumalta meidänkin mökin uuni on samanlainen. Tuskin me myöskään alamme leipää enää paistamaan joten uuni jää tunnelman luomiseen.

    VastaaPoista
  2. Tänään selvisi minulle ettei nuohoojaa varten tarvita tikkaita eikä katolle käytäviä eikä piipun ympärille hoitotasoa ja kaiteita. Nuohous voidaan tehdä alakautta ellei jokin erinomaisen erikoinen rakenne sitä estä.

    VastaaPoista