lauantai 24. helmikuuta 2024

Kulkuvälineitä

Helmikuun projektina on ollut ison varaston siivous. Avonaisessa tilassa ei kovilla pakkasillakaan ole tullut kylmä kun olen tehnyt jotain koko ajan. Varasto on korkea ja se on mielestäni aika hieno tila. Mutta se oli tukossa, kun katon tukipuiden päälle oli kerätty lankkuja ja lautoja. Minulla oli idea sijoittaa varastossa olevat ovet päätyseinälle. Eihän siellä ole edes lattiaa, sanoi viisas mies. Nyt lattiaa on, sillä  keinottelin puutavaran alas kattopalkkien päältä ja asettelin lankut ja laudat lattioiksi. Mukana on muistona vanhasta eteisestä ruskeaksi maalattuja lattialankkuja.

Nyt ovet ovat päädyssä. Siirsin varastosta löytyneen höyläpenkin päällyksen pölkkyjä päälle niiden eteen ja laitoin kulkuvälineitä näytteille. Onko joku pystynyt hiihtämään näillä pitkillä suksilla täkäläisissä mäkisissä maisemissa? Järvisen suksilla ja bambusauvoilla olen itse joskus suksinut. Olisi juuri kansallinen hiihtopäivä, mutta räntäsade ei houkuttele suksille vaikka on minulla uudemmatkin sukset.

Lankut ja laudat olivat pölyisiä ja homeisia, mutta asettelin ne puhdas puoli ylöspäin. Tässä kuvassa vain pisimmät laudat ovat vielä ylhäällä. Niitä joutui kääntelemään, jotta ne sai alas. Sijoitin pitkän valaisimen ovien väliin kun en muuta paikkaa sille keksinyt. Sähköä varastossa ei ole, mutta valosarjan siihen voisi ripustaa.

Paljon tavaraa odottaa aikaa kun saan ne vietyä jäteasemalle. Varastossa on mm. muovinen pulkka, mutta se kulkuväline taitaa lähteä roskiin. Minulla on kauniimpi vanha kelkka.

Varastossa oli myös pieni polkupyörä. Puhdistin siitä pölyt lumella, muuta sille ei voi eikä kannata tehdä. Minua kiinnosti pyörän merkki ja sain sen esiin. Sehän on Z!


4 kommenttia:

  1. Voihan sentään! Meillä on ollut juuri tuollaiset sukset, molemmat. Äidillä nuo puiset ja siskoilla nuo punasinivalkoiset. Hauska kuva. Eipä taida uudet kolmipyörät kestää enää noin hyvin kuin vanhat ovat kestäneet. Materiaalit putkissa ovat ohentuneet niin paljon, että eivät kestä rasitusta vääntymättä monelta käyttäjältä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Järvisen suksista muistan lumen, joka paakkuuntui niiden pohjiin vaikka miten voiteli. Luin, että Suomessa on 1900-luvulla ollut myynnissä noin tuhat eri pyörämerkkiä. Tämä pyörä on kunnossa, mutta minä olen liian suuri.

      Poista
  2. Vastaukset
    1. Ennen olivat ihmiset pienempiä ja sukset suurempia.

      Poista