perjantai 11. lokakuuta 2024

Sopiva näyttely

Olipa Design- ja Arkkitehtuurimuseoiden yhdessä järjestämä Fix, näyttely korjaamisen taiteesta, minulle sopiva näyttely. Esillä oli tuttuja tuoleja. "Patina on ajan arvokasta kirjautumista materiaaliin. Myös kuluminen on osa materiaalin elinkaarta ja käytön näkymistä. Liiallinen kuluneisuus koetaan arvoa heikentäväksi, mutta maltillisena se voi olla patinan tavoin arvoa kohottava ominaisuus."

Minulla on yksi tämän mallin tuoli. Näyttelyn tuolirivissä se sijoittuisi keskivaiheille. Kuluneisuutta näkyy.

Ikkunoiden korjausta on tullut harrastettua. Ei tosin näin hienojen ikkunoiden.

Kintsugi-tekniikkaa olen yrittänyt soveltaa.


Ja lisää korjattavaa löytyisi. Eläimet, linnut ja oravat, särkevät astioita itseni lisäksi.

Villasukkien parsinnasta voi tehdä taidetta.


Materiaalia ja tarvetta olisi ja väinekin löytyy.

Siivoamalla ja pesemällä pidetään paikat ja vaatteet kunnossa. Iiu Susiraja, Rauhan lippu.

Suosittelen lämpimästi näyttelyä. Huolla ja korjaa.

5 kommenttia:

  1. Olipa hauskan kuuloinen näyttely. Ja niin tätä päivää kun on alettu tiedostaa korjaamisen ja kunnostamisen tärkeys.
    Minä olen luonteeltani vähän liian hätäinen jos pitää vaikkapa hioa jotain kunnostusta varten ja mieluummin tulee kudottua uudet sukat kuin paikattua vanhat. Nyt olen sentään opetellut hyödyntämään vanhat sukan varret ja kudon niihin uudet teräosat.Jotain sekin :-).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä kyllä hion, mutta kutoa en osaa. Äidin tekemät sukat alkaa olla loppuun kuluneita.

      Poista
    2. Kaikkien ei tarvitsekaan osata kaikkea ja tehdään siis sitä mitä osataan ja mitä tykätään puuhata.

      Poista
  2. Todella kiinnostava näyttely! Opin mikä väine on. Minun mielestä vanhoissa rakennuksissakin kuluneet lattiat, ovenpielet ym. paikat näyttävät hienolta. Neulon nykyään reikiintymättömiä villasukkia (koko sukka kaksinkertaisella langalla ja 2o,2n -neulosta), niin en pääse taiteilemaan parsimisen ohessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Korjaamalla liikaa pilataan paljon. Jos joku paikka on kestänyt 100 vuotta, ei sitä kannata vaihtaa uuteen.

      Poista